Telecats Interactive voice response (IVR), spraakherkenning, en VoIP

Dicteren en naspreken Taal

Het inspreken van teksten, die vervolgens met spraaktechnologie automatisch worden omgezet in tekst, wordt al op grote schaal gebruikt

Dicteren en naspreken

Dicteren, het inspreken van teksten, die vervolgens automatisch worden omgezet in tekst, wordt veel gebruikt en is met de steeds betere spraakherkenning voor tal van sectoren geschikt.

 

Bij succesvolle inzet is de herkenner altijd uitvoerig getraind op de stem van de spreker en tevens beschikt de herkenner over kennis van het specifieke taal- en woordgebruik, waaronder het door de spreker gebruikte jargon. Door de herkenner consequent op de juiste wijze te corrigeren, wordt de herkenner steeds beter omdat de herkenner voortdurend wordt bijgetraind met de spraak en de wijze van spreken van de spreker. Zo ontstaat een optimaal spraakprofiel van een spreker.

 

Wanneer nauwkeurig dicteren niet haalbaar is, doordat er b.v. veel achtergrondlawaai is, door een slechte kwaliteit van de verbinding of  een niet vloeiend Nederlandse spreker wordt naspreken door een duidelijke spreker toegepast. Dit naspreken wordt gebruikt bij het ondertitelen van programma’s, maar ook bij het verhoren door de politie.

 

Omdat vooraf niet altijd bekend is waarover gesproken gaat worden, zal de herkenning suboptimaal zijn. Zolang een foutloze omzetting van spraak naar tekst een vereiste is, zal menselijke controle en correctie dan ook noodzakelijk blijven.