Image
Image

Kenteken parkeren met spraakherkenning

Digitaal parkeren in Zaanstad neemt een vogelvlucht dankzij oplossingen van Sigmax en de spraaktechnologie van Telecats. In Zaanstad kunnen bewoners en bedrijven hun parkeerzaken vanuit huis regelen, online of telefonisch met spraakherkenning. Sigmax hielp de gemeente bij de overstap naar digitaal parkeren en de handhaving daarop. Gemeente Zaanstad wil de volledige keten van parkeren stapsgewijs digitaliseren.

Rob Berentsen, Projectleider gemeente Zaanstad licht toe:
“Het uitgangspunt is: de kansen van digitaliseren benutten en het aanvragen van vergunningen voor bewoners en bedrijven vergemakkelijken. Met het parkeervergunningsysteem van Sigmax, CityPermit, leiden we de registratie en uitgifte van vergunningen in goede banen. We geven bewoners de mogelijkheid om vanuit huis hun parkeerzaken te regelen en te betalen, online via een digitaal loket of de smartphone.”

Image

Met de speciale app kunnen bewoners met hun smartphone bezoekers aan- en afmelden, parkeertegoeden opwaarderen of toewijzen. Berentsen: “Voor degenen die digitaal minder vaardig zijn, hebben we een speciale telefoonlijn geopend voor bezoekersparkeren.” Sigmax realiseerde de telefonische toepassing met spraakherkenning in samenwerking met partner Telecats. “Je belt in op de telefoonlijn en wordt aan de hand van een keuzemenu geholpen bij het aan- en afmelden van bezoekers. Kentekens kun je inspreken, dit versnelt de registratie. Lukt het een bewoner niet via een keuzemenu, dan schakelt het systeem automatisch door naar een contact center medewerker die de bewoner verder helpt. Op deze wijze voorzien we ook de minder digitaal vaardige inwoner van goede dienstverlening”, aldus Berentsen.

Met de speciale app kunnen bewoners met hun smartphone bezoekers aan- en afmelden, parkeertegoeden opwaarderen of toewijzen. Berentsen: “Voor degenen die digitaal minder vaardig zijn, hebben we een speciale telefoonlijn geopend voor bezoekersparkeren.” Sigmax realiseerde de telefonische toepassing met spraakherkenning in samenwerking met partner Telecats. “Je belt in op de telefoonlijn en wordt aan de hand van een keuzemenu geholpen bij het aan- en afmelden van bezoekers. Kentekens kun je inspreken, dit versnelt de registratie. Lukt het een bewoner niet via een keuzemenu, dan schakelt het systeem automatisch door naar een contact center medewerker die de bewoner verder helpt. Op deze wijze voorzien we ook de minder digitaal vaardige inwoner van goede dienstverlening”, aldus Berentsen.

Image

Voor de handhaving op straat implementeerde gemeente Zaanstad CityControl, het mobiele handhavingssysteem van Sigmax. Dankzij de koppeling met het parkeervergunningensysteem kunnen BOA’s op straat real-time zien of er voor een voertuig een vergunning is afgegeven. In 2016 wil gemeente Zaanstad ook gaan handhaven met de scanscooter. Berentsen: “Sigmax oplossingen zijn hierop voorbereid. BOA’s ontvangen straks een melding van de foutgeparkeerde voertuigen op een smartphone, waarna ze heel gericht boetes kunnen uitschrijven.

Deel dit bericht